De Egelantierstraat voelt als een snelweg. Door de straat in te richten zoals het ontwerp van de Papaverstraat wordt het groener en veiliger
Herinrichting Egelantierstraat conform de indeling van de Papaverstraat
Situatie
De Egelantierstraat wordt veel gebruikt voor doorgaand verkeer in de wijk. Doordat de straat vrijwel geen bochten heeft en de drempels een beperkt effect hebben, wordt er vaak hard gereden door auto’s en (bezorg)scooters. Deze hardrijders zorgen voor veel geluidsoverlast en maken de straat onveilig voor kinderen. Met de vele kruisingen op de Egelantierstraat is het wachten op een ongeluk. Dat willen wij liever voorkomen.
Niet ver van de Egelantierstraat ligt de Papaverstraat; deze is op een heel andere manier ingericht. De indeling van de Papaverstraat heeft vele voordelen ten opzichte van de indeling van de Egelantierstraat. Een aantal van deze voordelen is:
1: De weg verspringt een paar keer, waardoor het verkeer vanzelf afgeremd wordt, zonder dat hiervoor drempels nodig zijn.
2: De trottoirs zijn gelijkvloers met de weg; wanneer het trottoir versperd is, kunnen kinderwagens en mindervalide personen eenvoudig tijdelijk uitwijken naar de weg.
3: Op de hoeken waar de straat verspringt, kan groen aangelegd worden zoals een struik of een boom. Dit zorgt voor vergroening van de wijk, wat de leefbaarheid sterk ten goede komt.
4: De auto’s worden schuin geparkeerd in plaats van achter elkaar (‘overlangsparkeren’). Het overlangsparkeren is voor sommige mensen lastig te doen waardoor er regelmatig auto’s scheef in de vakken staan, te ver van elkaar af of te dicht op elkaar. Schuin in- en uitparkeren is eenvoudiger, zeker in een straat met éénrichtingsverkeer.
Kortom: we willen in de Egelantierstraat een indeling zoals die in de Papaverstraat. Hieronder volgen verdere details van dit idee.
Locatie
De herinrichting kan niet over de volledige lengte van de Egelantierstraat uitgevoerd worden. Sommige delen van de Egelantierstraat zijn anders ingericht of zijn tweerichtingsverkeer en daarom niet geschikt voor deze herinrichting. Er zijn twee stukken van de Egelantierstraat die zich hier wel goed voor lenen, te weten:
1. tussen de Distelstraat en de Korenbloemstraat;
2. tussen de Tijmstraat en de Orchideestraat.
Het wijzigen van deze twee stukken van de straat zal veel effect hebben op hardrijders omdat de lange rechte weg op meerdere plekken wordt onderbroken. De bereikbaarheid blijft gelijk.
Indeling
Ter hoogte van de Tijmstraat heeft de Egelantierstraat de volgende afmetingen:
- Parkeervak: 1,8m
- Rijbaan: 3,5m
- Parkeervak: 1,8m
Om de juiste afmetingen van een parkeerplaats te weten te komen, moeten we kijken naar de zogenaamde NEN-norm. Om precies te zijn naar NEN 2443:2000 nl. De lengte moet dan minimaal 4,50 m. zijn, en de breedte minimaal 2,40 m. De breedte van de rijbaan t.h.v. haaks parkeren is minimaal 5,65 m. bij eenrichtingsverkeer en 6,00 meter bij tweerichtingsverkeer.
De breedte van de rijbaan t.h.v. schuinparkeren dient minimaal 4,00 meter te zijn. Bij langsparkeren is de lengte van de parkeerplek minimaal 6,00 m. en de breedte minimaal 2,50 m. De breedte van de rijbaan ter hoogte van de parkeerplaats moet minimaal 4,00 m. zijn. Dit zijn overigens richtlijnen (geen verplichtingen) voor betrokkenen bij de totstandkoming van parkeerterreinen, parkeergarages en parkeerplekken zoals lokale overheid, projectontwikkelaar, architect, ontwerper, opdrachtgever, beheerder, belegger, etc.
Op de onderstaande web-pagina staan onderaan een aantal voorbeelden van verschillende methoden van parkeren met de bijbehorende afmetingen (even voorbij de verkeersborden scrollen):
https://www.seton-signalering.nl/uitrusting-parking-bedrijfsterreinen/toegangscontrole-parking
Conclusie
De huidige inrichting van de weg en de parkeervakken is eigenlijk al te smal volgens de norm. De nieuwe inrichting zal ook kleiner uitvallen dan de norm voorschrijft. Wanneer men voor een hoek van 30 graden tussen het parkeervak en de straat gaat, wordt dit verschil minimaal. Wanneer men voor een hoek van 45graden gaat, wordt dit verschil water groter, maar is nog wel werkzaam. Veel auto’s in de Bloemenbuurt zijn namelijk beperkt in hun lengte.